La possibilitat d’un curs escolar mig pesencial mig telemàtic

Dia 53 de confinament oficial des del decret de l’Estat d’Alarma 

Dia 58 de confinament personal

Dia 4 de la fase 0 

7 de maig de 2020

 


 

Si hi ha una cosa que podem dir de tota la crisi sanitària és que és canviant i a més ho fa a una velocitat molt gran. És un autèntic test d’estrés per les administracions però també per la paciència de la ciutadania.

 

Fa unes setmanes es valorava la possibilitat que es reobrissin les escoles per tal que la mainada es poguessin acomiadar dels seus mestres i professors. A dia d’avui, penso que aquesta opció està totalment descartada, entre altres coses, perquè el desconfinament no acabarà totalment a Catalunya fins a l’1 de juliol si tot va bé.

 

Ara la discussió està tota posada en com comença el nou curs. Ja s’ha anunciat com es farà la matriculació i la importància que ha agafat el format telemàtic en aquesta. 

 

Si entrem en matèria de com serà el curs vinent ens trobem el següent: per una banda, plana el possible risc al rebrot que pugui tenir lloc a la tardor i que precisament un curs “normal” podria potenciar. Més si tenim en compte que els nens poden ser focus de contagi molt importants per la seva mínima incidència i l’alt percentatge de nens i nenes que són assimptomàtics o que passen la malaltia pràcticament sense adonar-se. Hem d’afegir la dificultat de mantenir la distància social entre nens per evitar el contagi.

 

Per l’altra banda, cal planificar ja el nou curs amb totes les incerteses que hi ha sobre la taula però també sabent, que si la pandèmia no modifica la seva evolució, estarem en la nova normalitat. I que la conciliació de la vida familiar i laboral serà molt complicada durant l’estiu i no es pot allargar gaire més. A tot això, el més segur és que encara no disposem d’una vacuna que ens asseguri evitar una segona onada. De fet, és molt probable que aquesta s’acabi produint. 

 

Així doncs, caldrà començar el curs amb mesures de seguretat estrictes. Tot i així, plana la possibilitat de fer un curs mig telemàtic mig presencial. Sé que això comporta un extra d’esforç per part dels progenitors que són en definitiva qui s’haurien d’encarregar de la vetlla dels seus fills. Serà extremadament complex en quant a la conciliació però cal que s’aprofiti la situació per fer un tomb i que les administracions però també les empreses es comprometin en què la nova normalitat sigui realment nova i s’impulsin polítiques de conciliació autèntiques. 

 

Queda oberta la qüestió de la bretxa digital. Per tant, si s’opta per aquest plantejament requerirà d’un esforç per part de famílies i de l’administració per garantir l’equitat i el dret a l’educació i l’igualtat d’oportunitats que tenen totes les nenes i nens de Catalunya. I associat a aquests drets, segurament un gran desemborsament econòmic per fer-hi front però si s’aconseguís, estariem davant d’un dels major experiments i d’una revolució en termes d’innovació. Seria un pas de gegant cap a un altre món, resta saber si millor o pitjor, però com sempre he defensat en aquest blog, seria una llavor de cara al futur. Res és bo per si mateix ni dolent, aquestes valoracions són només visions socials i humanes, ho serà en tant que benefecïi a una gran majoria i no perjudiqui a ningú.

 

En tant que experiment pot sortir malament o potser ni s’arriba a provar però m’agrada pensar que aquesta crisi també té parts positives i que en podem extreure entre d’altres: trencar-nos el cap per innovar, per provar coses noves i potser revolucionar o impulsar les formes de fer que tant hem criticat que eren obsoletes.School photo created by pressfoto - www.freepik.com


Comentarios

Entradas populares de este blog

Mantenir-nos en fase 0

El centralisme com a resposta

Tornar a l’escola